By clicking “Accept All Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Blog

13.5.2019

Ivan Bakalov

Журналист, фотограф и преподавател. Основател и редактор на сайта e-vestnik.bg Неговата работа като редактор и автор е по страниците на почти всички вестници и списания в последните 30 години. Точно тези десетилетия отбелязваме с изложбата Големите надежди. 30 години по-късно част от шестото издание на ФотоФабрика. В нея Иван Бакалов курира и показва своя фотоархив от първите големи митинги, с които започват промените след 1989 г. Фотографиите, запечатали придиханието между два строя и два свята, са в Регионален исторически музей София – Експозиция за национално помирение (бул. България 1). А тук са отговорите на няколко въпроса, свързани с фотографията, които зададохме на Иван Бакалов – човек, дълбоко свързан с изкуството на обектива.

Първият кадър
Не помня коя фотография ме е впечатлила за пръв път, но започнах още като ученик, помня миризмата на проявителя за филми и затъмнената стая, в която правех първи опити. И безкрайното прелистване на сп. „Българско фото”, „Съветско фото” и скъпоценните тогава редки броеве на западни фотографски списания, които бяха с по-висококачествен печат и големи снимки на цяла страница.

Съвършената снимка
Стремежът към съвършенство беше по-силен при фотографията с филм. Непрекъснато се стремяхме да постигнем високо качество на изображението, ограничени от възможностите на филма и копирането. Днес Фотошоп прави корекции, за които сме се мъчили с часове, а цифровият фотоапарат с 20-30 милиона пиксела постига изображения, които тогава сме имали за съвършени. Сега това технически високо качество дори изморява и черно-белите снимки с филм изглеждат по-артистични и … по-съвършени.
Няма съвършена снимка, има стремеж към нея.

Моментът
Много са фотографиите, успели да ме потопят в момента, запечатан на тях. Мога да спомена отделни кадри от National Geographic с животни и пейзажи, черно-бели кадри от войните на Робърт Капа или превърналите се днес в недостижима черно-бяла стилистика снимки на Анри Картие Бресон или на Доротеа Ланг, Филип Халсман.

Фокусът
Днес фотожурналистиката някак стана клише, едни и същи композиции, кадри с широкоъгълни обективи, портрети в много едър план с телеобективи. Има нещо като девалвация на изображението. И най-впечaтляваща снимка се губи, погледът минава набързо през нея – те са толкова много, заливат ни всеки ден от социални мрежи, интернет. Всеки има висококачествен фотоапарат в джоба, дали смартфон или компактен.
Вълнува ме фотографията от средата до края на миналия век, преди появата на цифровата.

Истината
Натрупването на снимки през последния век, откакто фотографията завладява медиите и бита на човека, води до промени в съзнанието. Допреди 100 години човек се е снимал десетина пъти, дори по-малко за половин живот. Допреди 50-60 години човек има няколко десетки снимки за целия си живот. В наши дни всеки човек от раждането си до средна възраст има стотици снимки. Разглеждането им дава едно усещане колко е бързо движението на времето. Като тайм лапс. Чрез фотографията усещаш колко е кратък човешкият живот. Разбираш колко всичко е преходно. И как някои неща са неизменни, независимо от промените в технологиите. Което е било, днес го откриват отново. Даже го има на снимка. И имаме много да сканираме – снимки и филми отпреди цифровата ера. Тепърва ще ги откриваме.